Tinggal Jejak


ShoutMix chat widget

Ambil limau nipis dan.......


Mesti korang semua pernah dengar kan pasal limau nipis?bukan setakat dengar, pernah makan dan minum kot mende nie...limau ni sebenarnya jauh lebih sedap dari limau kasturi...limau ini juga kaya dengan pelbagai khasiat...pasal khasiat tu korang baca la kat bawah tu...sebelum tu aku nak share something tentang limau ni...kalau pegi pasar atau kedai2 runcit, beli la limau nipis dalam 2 biji ker, cukup la...balik tu, potong dua limau tu, dan sapu kat kaki...kaki maksudnya area bawah buku lali la...bukan seluruh kaki yer...perah dan tenyeh limau nie kat kaki sehingga kena di semua tempat temasuk kaku2 semua....lepas sapu kedua belah kaki, biarkan selama 15 minit....nak serap la katakan...mungkin akan pedih2 sikit kalau ada luka kt kaki tu...normal la tu, kalau kena asid kt luka mesti pedih kan....lepas 15 minit tu, cuci la kaki tu...kulit akan terasa lembut n kaki nampak fresh...air perahan limau tadi akan membunuh kuman2 dan bakteria yang ada kat kaki tu...kalau anda kerap buat, bersih la kaki anda...selamat mencuba!!hehe


SEDIKIT INFO MENGENAI LIMAU NIPIS...

Limau nipis bukan buah yang asing bagi kita. Dulu ketika masih kanak-kanak, kita mungkin biasa minum perahan limau nipis yang dicampur dengan kicap dan sedikit garam untuk menyembuhkan batuk. Memang rasanya masam tapi batuk beransur-ansur sembuh bukan?

Atau jika hari panas, air limau nipis sejuk menjadi penawar dahaga. Air limau nipis kononnya dapat seimbangkan makanan berlemak. Sebenarnya masih banyak kegunaan limau nipis ini, dari menghilangkan sembelit hingga menghindarkan kedut-kedut pada wajah.

Limau nipis atau nama botaninya Citrus Aurantifolia, kalau di barat dipanggil lime, bangsa Sepanyol mengenalinya sebagai lima, sementara orang Arab menyebutnya sebagai limah.

Pohon limau nipis boleh mencapai ketinggian hingga 4 meter, lebih pendek dari saudaranya limau purut. Buahnya berbentuk bulat sebesar bola pingpong dengan kulit luar berwarna hijau, setelah tua menjadi kuning. Seperti buahnya yang kecil, bunganya pun berukuran kecil-kecil berwarna putih.

Rasa masam pada limau nipis dan pada semua jenis limau lainnya, berperanan sebagai pembuang toksik terbesar dibandingkan dengan buah-buah lain. Rasa masam dan unsur pectin yang terkandung di dalamnya membantu menghilangkan racun-racun dalam tubuh.

7 scratches:

haha u knw i bc tjuk entry neh trus i dh tau u nk tulis pe =)

 

@Tasha

hehe...a ah mini spa kt umah sendiri...jgn tk cube...

 

Post a Comment

time kaseh sudi komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...